Stabilizacja freelancera - jak zbudować długotrwałą współpracę?

W przypadku większości freelancerów osiągnięcie sukcesu w biznesie w dużej mierze zależy od nawiązania silnych, długotrwałych relacji z klientami. Dzięki temu można rzeczywiście poświęcić się pracy. Jak jednak to osiągnąć? Czy masz na to jakiś sposób?

Dlaczego budowanie długotrwałych, silnych relacji z klientami ma tak duże znaczenie?

Może jesteś zadowolony z dotychczasowej współpracy ze swoimi klientami, a może zastanawiasz się nad tym jak je zbudować? Na samym początku powinieneś jednak wiedzieć, dlaczego te relacje są tak istotne.

Stabilność dochodu

Jako freelancer powinieneś wiedzieć doskonale, że niestabilność dochodów jest największym problem z jakim się musisz zmierzyć. Praca wolnego strzelca ma sporo zalet. Wiąże się z niezależnością i wolnością, ale w przeciwieństwie do umowy o pracę, tutaj zdecydowanie nie ma stabilności. Warto więc budować silne, trwałe relacje z najlepszymi klientami, aby zapewnić sobie w miarę stały dochód. Będziesz wówczas czuł się bezpiecznie, wiedzą, że co miesiąc możesz liczyć na określoną sumę pieniędzy.

Zaufanie w relacjach z klientami

Posiadanie stałych klientów oznacza z całą pewnością budowanie zaufania z nimi oraz potencjami firmami, z którymi można nawiązać w przyszłości współpracę. Każdy pracodawca woli chyba freelancera, który od lat współpracuje z tymi samymi markami od osoby, która ma na swoim koncie szereg jednorazowych umów. Budowanie długotrwałych relacji oznacza, że jesteś partnerem godnym zaufania, z którym warto pracować.

Zwiększenie liczby zleceń

Współpraca z tymi samymi klientami to również doskonały sposób na zwiększenie ogólnej liczby zleceń. Klienci, którzy ci ufają i cenią sobie pracę z tobą, z dużym prawdopodobieństwem polecą twoje usługi dalej, innym właścicielom firm. Wielu przedsiębiorców boi się zresztą zaczynać współpracę z freelancerami zupełnie nieznanymi.

W jaki sposób możesz zbudować silne i trwałe relacje z klientami?

Przykładaj się do swojej pracy

Kluczem do sukcesu jest staranna praca. Tak naprawdę nigdy nie wiesz czy dana umowa będzie mieć swoją kontynuację w przyszłości, czy będzie to projekt jedynie jednorazowy. Musisz więc przyłożyć się do każdego zlecenia. Być może klient dostrzeże plusy długotrwałej współpracy z tobą i będzie ją kontynuować.

Jeśli twoja praca będzie staranna, pokażesz klientom, że jesteś współpracownikiem godnym zaufania. Pokaż, że realizujesz zlecenia w terminie, zgodnie z przyjętym harmonogramem i wymaganiami. Wówczas w przyszłości klient wróci do ciebie i nie będzie szukać innego freelancera.

Małe rzeczy naprawdę robią różnicę

Oczywiście nie masz chyba wątpliwości, że wykonywanie należycie swojej pracy i budowanie relacji z klientami są ze sobą ściśle związane. Musisz więc być w swojej pracy dokładny, niezawodny i godny zaufania.

Budować zaufanie można na wiele sposobów. Odpowiadaj szybko na wiadomości mailowe, bądź profesjonalny, sięgaj po odpowiednie narzędzia przeznaczone dla copywriterów. Doskonałym przykładem jest system Klamp pośredniczący w kontakcie między freelancerem a jego klientami. Dzięki niemu klient może monitorować przebieg realizacji danego zlecenia czy projektu, a także formułować dodatkowe zadania. W ten sposób zbudujesz w naturalny sposób zaufanie swoich klientów.

Musisz wiedzieć, czego faktycznie potrzebuje twój klient

Z całą pewnością skutecznym sposobem na budowanie trwałych, silnych relacji z klientami jest określenie, czego mogą oni oczekiwać od ciebie w bliżej nieokreślonej przyszłości. Większość firm decyduje się na współpracę z freelancerem, bo nie posiada specjalistycznej wiedzy w danym zakresie i nie wie, jak daną pracę wykonać. Powinieneś więc móc przedstawić swoją ekspertyzę na temat określonych aspektów działalności firmy, które wynikają poza twój aktualny projekt.

Jeśli masz za zadanie wykonać stronę internetową danej firmy, bo jesteś programistą, powinieneś wyjaśnić, jakie są zalety rozbudowy witryny i zaoferować usługi również w tym zakresie. Musisz wiedzieć w jakim stopniu możesz być pomocny.

Jak utrzymać dobre relacje z klientami?

Okazuje się, że zbudowanie i utrzymanie trwałych relacji z klientami wcale nie musi być trudne. Z czasem okaże się to być naturalne i zapewnisz sobie wielu stałych klientów. Nie będziesz musiał wówczas poświęcać tyle czasu na poszukiwanie nowych kontaktów.

Najważniejsza w tym przypadku jest zdecydowanie komunikacja. Regularność w tym zakresie to najlepszy sposób na zbudowanie zaufania pomiędzy dwoma stronami. To o tyle istotne, że bez zaufania nie ma nigdy udanej współpracy.