Jak poprawić komunikację freelancera i zleceniodawcy?

Jako freelancer powinieneś wiedzieć, że komunikacja odgrywa bardzo istotną rolę w twojej pracy. W końcu przepływ danych jest niezbędny do wykonywania poszczególnych projektów.

Praca zdalna nie wiąże się najczęściej ze spotkaniami twarzą w twarz. Z tego powodu techniki komunikacji mają w tym przypadku naprawdę ogromne znaczenie i w dużej mierze to od nich zależy jakość współpracy. Bardzo często brak briefu czy niezrozumienie się powoduje opóźnienia i niepotrzebne poprawki. To marnowanie czasu i pieniędzy. Jako freelancer znasz to pewnie doskonale. Im większe przedsiębiorstwo, tym proces decyzyjny trwa dłużej i się komplikuje. To co sprawdzi się podczas kontaktu z jedną osobą, nie zawsze przyniesie zamierzony rezultat przy komunikacji ze złożonym zespołem itd.

Dlaczego komunikacja ma tak duże znaczenie?

Sprawna komunikacja przekłada się przede wszystkim na efektywność i szybkość pracy. Oddziałuje także na kulturę organizacyjną i ogólną atmosferę. Wykorzystywana bywa na wielu płaszczyznach. Klient, któremu dostarczysz właściwe narzędzia, będzie mógł łatwiej się z tobą komunikować w kwestiach dotyczących danego zlecenia.

Odpowiedni środek komunikacji - jak go wybrać?

Freelancerzy obecnie narzekać nie mogą. Do wyboru mają smsy, rozmowy telefoniczne, kontakt mailowy czy videokonferencje. Niektórzy, jak dobrze wiesz, kontaktują się ze zleceniodawcami przez social media i internetowe komunikatory. Nie skracaj jednak dystansu i nie przechodź od razu z klientem na "ty". Powód jest tak naprawdę prosty. Znajomemu trudniej jest podnieść cenę, odmówić wykonania nieuzasadnionych poprawek czy dopominać się o zapłatę zaległej faktury.

Komunikacja z klientem

Najlepiej wybierz 2-3 kanały, na których czujesz się najlepiej i które najbardziej ci pasują. Oczywiście każdy musi mieć swój adres mailowy, ale czasem warto zdecydować się na coś jeszcze. Jeśli mowa o kontakcie zdalnym warto wypróbować narzędzie Klamp, które pozwala na udostępnianie projektu klientowi. Dzięki temu obie strony mają rzeczywisty podgląd na aktualny stan zlecenia.

Zbieranie informacji i ich raportowanie

Pewnie myślisz, że w przypadku pracy zdalnej tworzenie wielu dokumentów nie ma sensu, ale powinieneś to rozważyć. Dobrze jest mieć pisemne podsumowanie wszystkich ustaleń z klientami. Po każdej rozmowie powinieneś spisać najważniejsze informacje i poprosić np. mailowo klienta o ich potwierdzenie. Wówczas unikniesz na samym końcu problemów czy rozczarowania. Ludzka pamięć nie jest doskonała i łatwo można o wielu istotnych kwestiach zapomnieć.

Pamiętać należy także o raportach. Dostarczają one informacji o projekcie, a przy okazji stanowią doskonałe źródło komunikowania się z klientem. Są dowodem na to, że profesjonalnie podchodzisz do swojej pracy, co może przełożyć się na dłuższą i bardziej owocną współpracę. Dzięki raportom klient wie, że szanujesz jego czas.

Komunikacja w pracy zdalnej - co trzeba na ten temat wiedzieć?

Oczywiście praca zdalna nie jest mniej ważna niż praca stacjonarna. Wymaga takiego samego zaangażowania i profesjonalizmu. Czasem trzeba udowodnić klientowi, że naprawdę przykładasz się do danego zlecenia. Od komunikacji w dużej mierze zależy to, czy wypracujesz sobie dobrą markę na rynku jako freelancer.