Jak wycenić zlecenie w pracy freelancera?

Czasami wydaje ci się, że zarabiasz bardzo mało? A może jest wręcz odwrotnie i swoim klientom przedstawiasz zbyt wysokie ceny? Dlatego właśnie przygotowaliśmy specjalny poradnik, po którego przeczytaniu będziesz wiedzieć, jak wycenić zlecenie i swoją pracę.

Policz koszty działalności i życia

Na samym starcie musisz wiedzieć, ile kosztuje twoja praca i codzienne życie. Niezależnie od sytuacji, należy mieć pieniądze na wynajęcie biura, transport, obsługę księgową, podatki, ubezpieczenie, sprzęt biurowy niezbędny do pracy czy reklamę np. w mediach społecznościowych. Oczywiście druga połowa to koszty życia - wynajem mieszkania, czynsz, raty kredytów, rachunki za media, jedzenie itd. Warto przy tym zadbać o odpowiednią poduszkę finansową, a więc oszczędności na czarną godzinę.

Ile zajmuje realizacja zlecenia?

Tak naprawdę to podstawa. Znaczenie ma ile czasu zajmie realizacja danego zlecenia - napisanie tekstu, wykonanie strony www czy stworzenie grafiki. Tutaj warto pamiętać o pewnym zapasie. Zawsze może się okazać, że dane zadanie wymaga nieco więcej czasu, niż zakładałeś na początku.

Ile czasu zajmuje obsługa zlecenia?

Co ciekawe, o tym aspekcie zapomina wielu freelancerów. Tymczasem samo napisanie tekstu czy stworzenie strony internetowej to nie tylko sama praca nad projektem, ale i czas, który poświęca się na spotkania i rozmowy z klientami. To cenny czas, za który nikt nie płaci. Dlatego, jeśli zlecenie jest dość duże i skomplikowane, bo wymaga spotkania się z klientem (a niekiedy i dojazdu do niego), dobrze jest to uwzględnić w jego wycenie. Oczywiście klient nie musi o tym wcale wiedzieć. Raczej nie byłby bowiem z tego powodu zbyt zadowolony.

Kosztorys danego projektu

Jeszcze przed rozpoczęciem danego zlecenia, stwórz dla swojego klienta wstępny kosztorys. Powinien on zawierać listę rzeczy do zrealizowania, cennik oraz harmonogram pracy. W ten sposób twój klient będzie mógł się łatwo i szybko zorientować, co i ile kosztowało. Tutaj musisz przygotować się prawdopodobnie na próby negocjacji ceny. Trudno o klientów, którzy się nie targują.

Przy użyciu kanału realizacji projektów przygotowanie wyceny jest nie tylko szybkie i proste, ale również pozwala klientowi w przejrzysty sposób dowiedzieć się jaki jest koszt poszczególnych zadań. Wypróbuj teraz za darmo przez 14 dni.

Wycena projektu freelancera

Pamiętaj jednak, że na rabaty wcale zgadzać się nie musisz, zwłaszcza gdy są duże. Zamiast tego wskazać możesz w kosztorysie elementy, które może wykreślić, aby nieco zaoszczędzić. Decyzja należy do niego.

Rozliczenie za zlecenie - jak wygląda w praktyce?

Z klientami rozliczać się możesz za pomocą stawki godzinowej lub po prostu za zrealizowane zlecenie, projekt. Niezależnie od tego, które rozwiązanie finalnie wybrałeś, weź pod uwagę swoje koszty i czas, który musisz na dane zlecenie poświęcić.

Jak cenią się inni freelancerzy - czy to ma w ogóle znaczenie?

Jeśli ustalisz już swoje stawki, nawet przybliżone, warto je oczywiście zestawić z przeciętnymi budżetami potencjalnych zleceniodawców czy stawkami oferowanymi przez innych freelancerów działających na rynku. Pamiętaj, że klienci nie zawsze szacują swoje budżety na podstawie realnych informacji. Nie znają często rynku i nie wiedzą, ile pracy kosztuje dana czynność. Niekiedy są zdania, że wykonanie strony internetowej czy napisanie tekstu reklamowego to kilka minut pracy. Tymczasem zajmuje to wiele godzin i wcale łatwe nie jest.